+31 6 83897691

ISO 9001 

ISO 9001 is de wereldwijd geaccepteerde norm voor het invoeren gebruiken en onderhoud van een goed werkend doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem. 
ISO 9001 is een standaard  opgesteld door experts waarin door experts is vastgelegd wat de beste manier is om een kwaliteitsmanagementsysteem op te zetten. In deze standaard zijn afspraken vastgelegd over hoe een kwaliteitsmanagementsysteem moet worden opgezet, zodat er eenheid en uniformiteit ontstaat.

een mondiale standaard | ISOMANAGEMENT

een mondiale standaard

ISO 9001 is de meest gebruikt norm voor het invoeren en onderhouden van een kwaliteitsmanagementsysteem. ISO 9001 is verreweg de bekendste standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen en is onderdeel van een serie normen voor kwaliteitsmanagement.
Deze norm wordt wereldwijd erkend als de beste norm voor kwaliteitsmanagementsystemen.
Een ISO norm is een maatstaf, regel of richtsnoer voor het invoeren en onderhouden van een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem. Het invoeren van een (ISO-)norm, zorgt voor concrete gedragsregels in een organisatie. Binnen de organisatie worden vaste afspraken gemaakt en algemeen opgevolgd over het vervaardigen van een product, dienst of proces. Het op de juiste wijze managen en leiding geven aan de organisatie leidt dan tot gestandaardiseerd regels die telkens kunnen worden verbeterd.

De ISO 9001 norm is een document waarin de voorwaarden en eisen voor een goed functionerend kwaliteitsmanagementsysteem beschreven zijn. Voldoen aan die eisen vraagt ook voldoen aan eisen van klanten, eisen van de eigen organisatie en aan relevante wet- en regelgeving.
De ISO 9001 norm geeft richtlijnen voor het analyseren van processen om inefficiënties te identificeren en vervolgens te elimineren om zo de organisatie, productiviteit, efficiëntie en transparantie te verbeteren. Door deze verbeteringen wordt de kwaliteit verbeterd en geborgd. Deze verbeteringen verhogen ook de klanttevredenheid en klantloyaliteit. Deze norm is gebaseerd op de “Annex SL” die een basis structuur voorschrijft waaraan alle managementsysteemnormen moet voldoen en waarmee integratie van meerdere normen in één systeem mogelijk is. 
ISO 9001, zal naar verwachting volgend jaar worden herzien naar de ISO 9001:2026 in opvolging van de huidige ISO 9001:2015. De concept norm wordt verwacht in juni 2025 gereed te zijn en de volledige publicatie wordt verwacht in de tweede helft van 2026.

ISO 9001 is de basis voor externe certificatie bij het onderzoek naar het functioneren van het kwaliteitsmanagementsysteem.
ISO 9001 wordt vaak gevraagd door klanten voordat een contract of opdracht tot levering kan worden afgesloten.

 Vraag meer info
 

structuur | ISOMANAGEMENT

structuur

Organisaties zoals instituten, instanties, ondernemingen of bedrijven zijn een samenwerkingsverband dat bestaat uit verschillende onderdelen, zoals de directie, het management en de werknemers die samen de kern van de organisatie vormen. . Daarnaast kan een organisatie ook een vereniging zijn, waarbij het organiseren en managen van activiteiten centraal staat. De structuur en configuratie van de organisatie zijn van groot belang, evenals de betrokkenheid van belanghebbenden. Overheidsinstanties en private georganiseerde lichamen zoals de ISO spelen ook een rol in het functioneren van de organisatie. ISO normen zijn een middel om met formele regels dit stelsel van onderdelen op een praktische wijze tot een efficiënte geordende structuur te configureren.

eisen in de praktijk | ISOMANAGEMENT

eisen in de praktijk

Eisen en voorwaarden, verwachingen en wensen

ISO 9001 is een norm die eisen en voorwaarden stelt en tegelijk richtlijnen en aanwijzingen geeft die u kunt gebruiken om aanspraak te kunnen maken op een positieve ISO certificering. Klanten vragen vaak dringend om dit ISO certificaat en u bent verplicht om hieraan te voldoen voordat u producten of diensten mag leveren. 
Een ISO 9001-certificering betekent dat een organisatie eisen stelt aan zichzelf en haar werkwijze, en zich tegelijkertijd committeert aan de afgesproken eisen specificaties en vorderingen, maar ook niet uitgesproken of vastgelegde wensen en verwachtingen, van haar klanten.
Het draait bij ISO 9001 vooral om het maken van duidelijke afspraken, het uitzetten van een heldere strategie om die afspraken waar te maken. Om aan al deze voorwaarden te kunnen voldoen is een kwaliteitsmanagementsysteem nodig  voor het vastleggen van doelstellingen en het nemen van onderbouwde beslissingen om de kwaliteit van elk bedrijf, product of dienst te verbeteren.

 Vraag meer info
 

kwaliteit | ISOMANAGEMENT

kwaliteit

ISO 9001 staat voor kwaliteit. Kwaliteit kan veel betekenen zoals: duurzaam, betrouwbaar of deugdelijk.
Voor uw klant  betekent kwaliteit ten eerste goed functionerend, geschikt voor gebruik of “Fitness for use” waarbij de eigenschappen en kenmerken van het product natuurlijk ook nog voldoen aan de gevraagde specificaties.
Voor uw organisatie betekent kwaliteit vooral tevreden klanten. Een kwaliteitsmanagement-systeem is vooral een vaste structuur (PDCA-cirkel) in de organisatie waarbij steeds verbetering van prestaties wordt bereikt en waarmee u zich als “kwaliteitsorganisatie” onderscheid van de concurrent.

 Vraag meer info
 

certificeren en controleren | ISOMANAGEMENT

certificeren en controleren

Aantoonbaar compliant: certificeren en controleren

Een ISO 9001-certificering is een schriftelijke verklaring van een certificerende instelling die aantoont dat een organisatie voldoet aan de eisen van de norm. Dit waardedocument geldt als keurmerk of label en biedt een zichtbaar bewijs van kwaliteit. De geldigheid van het certificaat is drie jaar, waarbij interne en externe audits noodzakelijk zijn om het systeem te borgen en te verbeteren.

De audits worden uitgevoerd door een geaccrediteerde organisatie volgens een officiële erkenningsregeling, wat een garantie voor professionaliteit biedt. Zo kunnen uw klanten erop vertrouwen dat zij in zee gaan met een organisatie die producten en diensten levert die geschikt zijn voor gebruik, en dat dat bedrijf compliant is met de norm en bovenal: streeft naar klanten die tevreden zijn met leveranties.

Praktisch kwaliteitssysteem?

Kwaliteit bij ISOMANAGEMENT betekent op een praktische manier voldoen aan de in de norm beschreven eisen, aan formele klant specificaties en aan relevante wet- en regelgeving.  Praktisch beheersen, organiseren en aansturen van de bedrijfsvoering met een goed doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem dat meer dan geschikt is voor dagelijks gebruik, met een kwaliteit die telkens verbeterd en geborgd wordt en met tevreden klanten die blij zijn met de geleverde kwaliteit van producten en diensten.

Een goed functionerend kwaliteitssysteem volgens deze norm is een waardevol hulpmiddel voor het management en leidinggevenden en de norm vormt een sociaal bindmiddel voor de organisatie van uw bedrijf.

Informatie vragen bij ISOMANAGEMENT? Bel dan even met een van onze adviseurs of vul het formulier in.

contact