ISO 9001 is een wereldwijd erkende norm met eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem. Deze norm is geschikt voor het inrichten van een kwaliteitsmanagementsysteem waarmee u processen kunt stroomlijnen. De ISO 9001 normeisen kunnen worden gebruikt voor opzet en certificering van een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem dat voldoet aan de normeisen. Voldoen aan deze eisen is een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op een ISO 9001 certificaat.
Op deze pagina vindt u een overzicht van de ISO 9001 normeisen. Kijk op onze andere pagina's om te zien hoe wij deze eisen van de ISO 9001 norm praktisch, eenvoudig en doeltreffend (en snel) met een praktisch kwaliteitsmanagementsysteem invullen.
ISO 9001 is een norm die eisen stelt aan het kwaliteitsmanagement systeem van een organisatie. Deze norm is een hulpmiddel voor het opzetten invoeren en implementeren van een goed functionerend kwaliteitsmanagementsysteem. Dit kwaliteitsmanagementsysteem kan gebruikt worden om te voldoen aan de eisen die een klant stelt en zo de tevredenheid en loyaliteit van de klant verbeteren wat commerciële voordelen oplevert. Wanneer het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie voldoet aan de normeisen kan de beoordeling controle en verificatie door een certificatie instelling plaatsvinden en wordt een ISO 9001 certificaat uitgereikt. De eisen van de norm ISO 9001 zijn geschikt voor de introductie in de organisatie van de start van het werken met een kwaliteitsmanagementsysteem confom de Plan Do Check Act techniek (PDCA).
Welke eisen stelt de ISO 9001 norm en welke eisen richtlijnen en voorschriften moet je nakomen? Alle ISO 9001 voorschriften moeten dwingend worden nagekomen maar je kunt die voorgeschreven richtlijnen wel op een praktische wijze interpreteren en uitvoeren. Deze normeisen zijn voorwaarden en criteria waaraan de organisatie met een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem moet voldoen om het ISO 9001 certificaat te behalen.
De ISO 9001 stelt voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor certificatie van uw kwaliteitsmanagementsysteem. De regels waarvan de norm verlangt dat iedere gecertificeerde organisatie ze opvolgt, zijn een geschikt middel om processen te stroomlijnen, ze daarmee efficiënter te maken en de klanttevredenheid te verbeteren. Wanneer je de norm leest is vaak duidelijk wat er wordt bedoeld, maar het interpreteren binnen uw eigen context en deze condities praktisch invullen is soms lastig.
De normeisen dwingen conformiteit met wet- en regelgeving af. Andere voorschriften zijn lastiger te interpreteren en weer andere richtlijnen vragen creativiteit in de uitwerking.
De ISO 9001 normeisen voor kwaliteitsmanagementsystemen zijn door de International Standardization Organization (ISO) vastgelegd in de NEN-EN-ISO 9001:2015 norm. ISO 9001 is een norm voor het doeltreffend ontwikkelen en verbeteren van de processen van een kwaliteitsmanagementsysteem en verhogen van de klanttevredenheid. ISO 9001 eisen kunnen worden gebruikt voor opzet en certificering van een kwaliteitsmanagementsysteem dat voldoet aan de normeisen. De ISO 9001 eisen zijn verplichte doelmatige voorwaarden waar uw kwaliteitsmanagementsysteem aan moet voldoen maar waar uw organisatie zich meestal al voor 75 tot 80 % aan houdt, zonder de normeisen te kennen, en deze op een verstandige en dus de juiste manier heeft ingevuld. De ISO 9001 eisen zijn zo ingevuld omdat dat nu eenmaal gangbare methoden zijn zonder aanspraak te maken op overeenstemming met de regels van de ISO 9001 norm.
De ISO 9001 normeisen voor managementsystemen zijn gebaseerd op de volgende negen kwaliteitsprincipes:
De eisen die ISO 9001 stelt aan een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem zijn vastgelegd in hoofdstuk 4 tot en met 9 van de formele norm.
Aan welke ISO 9001 normeisen moet u voldoen om te slagen? De eisen van ISO 9001 zijn een noodzakelijke voorwaarde voor certificatie.
Dit eisen pakket is zeer omvangrijk. Deze eisen worden als noodzakelijk beschouwd en worden vaak gebruikt om vereisten voor de organisatie te identificeren. Elke eis is belangrijk en is een uitgangspunt voor het behalen van succes.
Wanneer de organisatie claimt dat zij feitelijk werkt zoals de ISO norm heeft vastgesteld en vindt dat dit op een bruikbare wijze is uitgevoerd, vraagt zij een certificaat aan. De normeisen zijn dan duidelijke criteria die dienen als voorwaarden en condities om aanspraak te maken op certificatie. Een auditor verlangt vervolgens inzicht in processen, stelt de conformiteit met normeisen vast en doet een uitspraak over het toekennen van een bepaald ISO certificaat.
Welke eisen stelt ISO 9001 aan de organisatie?
De ISO 9001 normeisen hoofdstuk 4 in het kort:
Wij doen bij voor al deze activiteiten het meeste werk voor u !
De ISO 9001 normeisen hoofdstuk 5 in het kort.
De eisen van ISO 9001 aan de directie zijn:
Wij doen bij al deze activiteiten het meeste werk voor u !
De eisen van ISO 9001 hoofdstuk 6 in het kort.
De ISO 9001 normeisen ten aanzien van planning zijn:
De eisen van ISO 9001 hoofdstuk 7 in het kort.
De ISO 9001 normeisen met betrekking tot ondersteuning zijn:
ISO 9001 normeisen voorwaarden en richtlijnen zijn doeltreffende praktische regels voor verbetering van de efficiency van kwaliteitsmanagementsystemen zodat besparingen kunnen worden gerealiseerd in tijd en middelen.
Deze ISO 9001 kwaliteitsmanagement normeisen worden gebruikt als standaard voor kwaliteitsverbetering in alle branches, sectoren en in veel landen en talen. De ISO 9001 eisen zijn opgenomen in een document dat is opgezet in de HLS structuur, dat wil zeggen dat managementsystemen met deze structuur eenvoudig geïntegreerd kunen worden.
De ISO 9001 eisen en richtlijnen worden in een managementsysteem praktisch opgesteld zodat u u processen en werkwijzen kunt verbeteren en borgen om op die manier de klanttevredenheid te verhogen en te zorgen dat klanten telkens opnieuw hun opdrachten bij uw bedrijf plaatsen.
Deze normeisen zijn ook de basis voor certificatie door een extern certificatie bureau dat u het certificaat mag leveren.
De kosten van ISO 9001 certificering zijn afhankelijk van het aantal medewerkers en van de complexiteit van de organisatie.
U kunt deze eisen zelf inzien door het aanschaffen van de norm via de webshop van de NEN. Alle ISO 9001 eisen zijn gericht op het zich onderscheiden van uw organisatie van andere ondernemers. De eisen van ISO 9001 helpen u te groeien met uw bedrijf.
ISOMANAGEMENT is een van de betere adviesbureaus op het gebied van invoeren van ISO certificering. Wij werken samen met ISOZEKER om het product aanbod te verbreden. We zijn gevestigd in H.I.Ambacht en werken door heel Nederland. ISOMANAGEMENT is een bedrijf waar de klant nog koning is en heeft dienstverlening hoog in het vaandel staan.
ISO certificering is bij ISOMANAGEMENT, de certificering, certificatie en organisatieadviseur, in goede handen.
Wij verzorgen uw complete kwaliteitsmanagementsysteem.
Informatie vragen bij ISOMANAGEMENT? Bel dan even met een van onze adviseurs of vul het formulier in.