+31 6 83897691

eisen iso 9001 

ISO 9001 is een norm met eisen voor het op een praktische wijze ontwikkelen en verbeteren van de processen van een kwaliteitsmanagementsysteem. ISO 9001 eisen kunnen worden gebruikt voor opzet en certificering van een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem dat voldoet aan de normeisen.
Op deze pagina vindt u een overzicht van de ISO 9001 normeisen. Kijk op onze andere pagina's om te zien hoe wij deze eisen van de ISO 9001 norm praktisch, eenvoudig en doeltreffend (en snel) met een praktisch kwaliteitsmanagementsysteem invullen. 

ISO 9001 kwaliteitssysteem | ISOMANAGEMENT

ISO 9001 kwaliteitssysteem

ISO 9001 is een norm die eisen stelt aan het kwaliteitsmanagement systeem van een organisatie. Deze norm is een hulpmiddel voor het opzetten invoeren en implementeren van een goed functionerend kwaliteitsmanagementsysteem. Dit kwaliteitsmanagementsysteem kan gebruikt worden om te voldoen aan de eisen die een klant stelt en zo de tevredenheid en loyaliteit van de klant verbeteren wat commerciële voordelen oplevert. Wanneer het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie voldoet aan de normeisen kan de beoordeling controle en verificatie door een certificatie instelling plaatsvinden en wordt een ISO 9001 certificaat uitgereikt. De eisen van de norm ISO 9001 zijn geschikt voor de introductie in de organisatie van de start van het werken met een kwaliteitsmanagementsysteem confom de Plan Do Check Act techniek (PDCA).

ISO 9001 eisen | ISOMANAGEMENT

ISO 9001 eisen

Welke eisen stelt de ISO 9001 norm en welke eisen richtlijnen en voorschriften moet je nakomen en zorgt dat voor bureaucratie of un je dat gewoon praktisch invullen in je kwaliteitsmanagementsysteem? Je moet alle eisen kennen om aan de richtlijnen van de norm te kunnen voldoen. Deze eisen zijn voorwaarden en criteria waaraan de organisatie met een doeltreffend kwaliteitsysteem moet voldoen om het ISO 9001 certificaat te behalen.
De ISO 9001 eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem zijn een geschikt middel om processen te stroomlijnen, ze daarmee efficiënter te maken en de klanttevredenheid te verbeteren. Wanneer je de norm leest is vaak duidelijk wat er wordt bedoeld, maar het interpreteren en een praktische invulling geven aan de eisen is soms lastig.
Het vaststellen opstellen en herzien van de normeisen is een periodieke voorwaarde die wordt ingevuld door de ISO.

De normeisen dwingen conformiteit met wet- en regelgeving af. Andere voorschriften zijn lastiger te interpreteren en weer andere richtlijnen vragen creativiteit in de uitwerking.

De ISO 9001 normeisen voor kwaliteitsmanagementsystemen zijn door de International Standardization Organization (ISO) vastgelegd in de NEN-EN-ISO 9001:2015 norm. ISO 9001 is een norm voor het doeltreffend ontwikkelen en verbeteren van de processen van een kwaliteitsmanagementsysteem en verhogen van de klanttevredenheid. ISO 9001 eisen kunnen worden gebruikt voor opzet en certificering van een kwaliteitsmanagementsysteem dat voldoet aan de normeisen. De ISO 9001 eisen zijn verplichte doelmatige voorwaarden waar uw kwaliteitsmanagementsysteem aan moet voldoen maar waar uw organisatie zich meestal al voor 75 tot 80 % aan houdt, zonder de normeisen te kennen, en deze op een verstandige en dus de juiste manier heeft ingevuld. De ISO 9001 eisen zijn zo ingevuld omdat dat nu eenmaal gangbare methoden zijn zonder aanspraak te maken op overeenstemming met de regels van de ISO 9001 norm.

De ISO 9001 normeisen voor managementsystemen zijn gebaseerd op de volgende negen kwaliteitsprincipes:

  1. Klantgerichtheid en vindingrijk verbeteren tevredenheid bij klant en opdrachtgevers;
  2. Nuchter leiderschap visie kwaliteitsbeleid strategie en SMART doelstellingen;
  3. betrokkenheid van mensen in vaste dienst en ingehuurd personeel in de organisatie;
  4. integrale benadering van alle kwaliteitssysteem elementen;
  5. procesbenadering waarbij werkwijzen en procedures in kaart worden gebracht;
  6. continue verbetering en optimalisatie voor een hogere efficiency van de hele organisatie;
  7. borging van kwaliteit betrouwbaarheid en voldoen aan de specificaties;
  8. beslissingen nemen en organisatie aansturen op basis van onderbouwde feiten;
  9. relatiemanagement voeren waarbij communicatie met klanten en leveranciers wordt bevordert.

De eisen die ISO 9001 stelt aan een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem zijn vastgelegd in hoofdstuk 4 tot en met 9 van de formele norm.

Eisen voor certificatie | ISOMANAGEMENT

Eisen voor certificatie

Aan welke ISO 9001 normeisen moet u voldoen om te slagen? Deze eisen zijn een formele verklaring waarin staat wat de norm van u wil en wat uw bedrijf nodig heeft voor het ISO certificaat.
Dit eisen pakket is zeer omvangrijk. Deze eisen worden als noodzakelijk beschouwd en worden vaak gebruikt om vereisten voor de organisatie te identificeren. Elke eis is belangrijk en is een uitgangspunt voor het behalen van succes.
Wanneer de organisatie claimt dat zij feitelijk werkt zoals de ISO norm heeft vastgesteld en vindt dat dit op een bruikbare wijze is uitgevoerd, vraagt zij een certificaat aan. De normeisen zijn dan duidelijke criteria die dienen als voorwaarden en condities om aanspraak te maken op certificatie. Een auditor verlangt vervolgens inzicht in processen, stelt de conformiteit met normeisen vast en doet een uitspraak over het toekennen van een bepaald ISO certificaat.

Eisen hoofdstuk 4 | ISOMANAGEMENT

Eisen hoofdstuk 4

Welke eisen stelt ISO 9001 aan de organisatie?

De ISO 9001 normeisen hoofdstuk 4 in het kort:

  • De context van de organisatie moet op een praktische wijze worden vastgesteld en gemonitord;
  • De organisatie moet vaststellen wie relevante belanghebbenden zijn, welke feitelijke eisen deze stellen en hoe dit wordt toegepast;
  • De randvoorwaarden en grenzen van het kwaliteitssysteem vaststellen en dit documenteren;
  • Een kwaliteitssysteem invoeren daaraan voldoen en onderhouden;
  • De gebruikte processen vastleggen in het kwaliteitssysteem; en
  • Duidelijk maken wat de verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen deze processen zijn.

Wij doen bij voor al deze activiteiten het meeste werk voor u !

Eisen hoofdstuk 5 | ISOMANAGEMENT

Eisen hoofdstuk 5

De ISO 9001 normeisen hoofdstuk 5 in het kort.

De eisen van ISO 9001 aan de directie zijn:

  • De directie moet leiderschap en betrokkenheid tonen, een bruikbaar kwaliteitsbeleid en de doelstellingen vaststellen en zorgen voor dat wordt voldaan aan de bevordering van procesbenadering en risico gebaseerd denken;
  • De directie moet mensen betrekken bij de uitvoering en de doeltreffende opzet van het kwaliteitsmanagementsysteem;
  • Het management ondersteunen in het leiding geven;
  • De directie moet zorgen dat de eisen van klanten worden vastgesteld en dat daar aan wordt voldaan;
  • Risico’s op fouten worden ingeschat en doeltreffend verminderd; en
  • Zorg dragen dat de focus op klanttevredenheid in de praktijk van alledag prioriteit heeft.

Wij doen bij al deze activiteiten het meeste werk voor u !

eisen hoofdstuk 6 | ISOMANAGEMENT

eisen hoofdstuk 6

De eisen van ISO 9001 hoofdstuk 6 in het kort.

De ISO 9001 normeisen ten aanzien van planning zijn:

  • Tijdens de contextsessie vastgestelde risico's en kansen moeten worden aangepakt;
  • Kwaliteitsdoelstellingen moeten worden opgesteld;
  • Verantwoordelijken voor het behalen van die doelstelling worden aangewezen;
  • Tussentijdse wijzigingen van doelstellingen moeten beheerst verlopen.

 

eisen hoofdstuk 7 | ISOMANAGEMENT

eisen hoofdstuk 7

De eisen van ISO 9001 hoofdstuk 7 in het kort.

De ISO 9001 normeisen met betrekking tot ondersteuning zijn:

  • er moeten middelen beschikbaar worden gesteld om de kwaliteitsdoelen te bereiken;
  • de kwaliteitsdoelen behalen moet worden ondersteund met de juiste omgeving, infrastructuur en goed opgeleid personeel;
  •  de organisatie moet vaststellen dat goederen voldoen aan gestelde eisen en daar de juiste meetmiddelen voor ter beschikking stellen;
  • de organisatie moet het kwaliteitsbewustzijn binnen de organisatie op een hoog niveau brengen;
  • Gebruikte documentatie moet beheerst worden. 
Praktische voordelen | ISOMANAGEMENT

Praktische voordelen

ISO 9001 normeisen voorwaarden en richtlijnen zijn doeltreffende praktische regels voor verbetering van de efficiency van kwaliteitsmanagementsystemen zodat besparingen kunnen worden gerealiseerd in tijd en middelen.
Deze ISO 9001 kwaliteitsmanagement normeisen worden gebruikt als standaard voor kwaliteitsverbetering in alle branches, sectoren en in veel landen en talen.  De ISO 9001 eisen zijn opgenomen in een document dat is opgezet in de HLS structuur, dat wil zeggen dat managementsystemen met deze structuur eenvoudig geïntegreerd kunen worden.
De ISO 9001 eisen en richtlijnen worden in een managementsysteem praktisch opgesteld zodat u u processen en werkwijzen kunt verbeteren en borgen om op die manier de klanttevredenheid te verhogen en te zorgen dat klanten telkens opnieuw hun opdrachten bij uw bedrijf plaatsen.
Deze normeisen zijn ook de basis voor certificatie door een extern certificatie bureau dat u het certificaat mag leveren. 

Neem contact op

Wilt u meer weten over de normeisen van ISO 9001 en hoe die eisen op een praktische professionele manier in te vullen? Wilt u gaan voldoen aan de ISO 9001 normeisen en het certificaat behalen?

Bel dan even met een van onze adviseurs of vul het formulier in.

Contact